Zakład Mechaniki Teoretycznej,
Mechaniki Nawierzchni i Dróg Szynowych
Kierownik Zakładu
Informacje o zakładzie
Zakład Mechaniki Teoretycznej, Mechaniki Nawierzchni i Dróg Szynowych został utworzony 1. września 2019 roku, w wyniku reorganizacji struktury Instytutu Dróg i Mostów. W skład Zakładu weszli pracownicy dotychczasowego Zakładu Mechaniki Teoretycznej i Mechaniki Nawierzchni Komunikacyjnych oraz Zespołu Dróg Szynowych. Zakład odwołuje się do bogatej tradycji związanej z katedrami prowadzącymi badania naukowe i kształcącymi studentów w zakresie mechaniki teoretycznej i dróg szynowych, których korzenie sięgają początków Politechniki Warszawskiej.
Prezentacja zakładu (PDF)
Przemysław Mossakowski
mgr inż.
specjalista naukowo-techniczny
Pokój: 433a
przemyslaw.mossakowski@pw.edu.pl
Monika Płudowska-Zagrajek
mgr inż.
Asystent
Pokój: 337
Tel.: +48 22 234-56-95
monika.zagrajek@pw.edu.pl
Krzysztof Gradkowski
dr inż.
Pracownik emerytowany
pok. 424
tel. 22 234-6490
Krzysztof.Gradkowski@pw.edu.pl
strona www
Wojciech Oleksiewicz
dr inż.
Pracownik emerytowany
Tel.: +48 22 234-64-90
wojciech.oleksiewicz@pw.edu.pl
Wacław Szcześniak
prof. dr hab. inż.
Pracownik emerytowany
pok. 132
tel. 22 234 6507
waclaw.szczesniak@pw.edu.pl
Stanisław Żurawski
mgr inż.
Pracownik emerytowany
Główny nurt prac badawczych Zakładu obejmuje zagadnienia mechaniki teoretycznej i stosowanej, problematykę projektowania nawierzchni drogowo-lotniskowych i kolejowych a także zagadnienia mechaniki gruntów oraz interakcji podłoża z konstrukcją. Zainteresowania naukowe i aplikacyjne pracowników Zakładu obejmują również modelowanie konstytutywnych właściwości materiałów inżynierskich, metody numerycznej analizy konstrukcji oraz badania w zakresie redukcji wibracji i hałasu wywołanych przez środki komunikacji (głównie kolej, metro i tramwaj).
Główne kierunki działalności naukowej:
- zagadnienia dynamiki i reologii nawierzchni drogowych, lotniskowych i kolejowych, z uwzględnieniem sprężysto-lepko-plastycznych własności materiałów;
- modelowanie konstytutywnych właściwości materiałów inżynierskich (grunty, mieszanki mineralno-asfaltowe, stopy z pamięcią kształtu);
- wytężenie, nośność i trwałość konstrukcji nawierzchni komunikacyjnych (zastosowanie metod mechanistycznych);
- drgania elementów konstrukcji inżynierskich wywołane ruchomymi obciążeniami;
- stateczność i dynamika konstrukcji na podłożach gruntowych;
- stateczność i drgania konstrukcji pod wpływem obciążeń impulsowych i udarowych;
- metody obliczeniowe (analityczne i numeryczne, w tym MES) w analizie nawierzchni komunikacyjnych;
- hydraulika mostów i przepustów;
- odwodnienie budowli komunikacyjnych.
Zakres oferowanych usług w dziedzinie nawierzchni drogowych:
- projektowanie konstrukcji nawierzchni drogowych i lotniskowych;
- wymiarowanie wzmocnień nawierzchni asfaltowych i betonowych;
- analizy mechanistyczne nawierzchni komunikacyjnych;
- zaawansowane analizy konstrukcji budowlanych i inżynierskich w zakresie statycznym i dynamicznym;
- ocena wpływu drgań od środków komunikacji na budynki, obiekty i urządzenia infrastruktury technicznej oraz na ludzi w budynkach;
- projektowanie wibroizolacji oraz systemów redukcji drgań;
- obliczenia hydrauliczne przepustów i małych mostów.
Zakres oferowanych usług w dziedzinie dróg szynowych:
- analizy numeryczne MES konstrukcji obiektów infrastruktury transportu szynowego w zakresie konstrukcji podtorza oraz nawierzchni szynowych do projektów koncepcyjnych, budowlanych, wykonawczych i ekspertyz poawaryjnych;
- nadzór i doradztwo przy wykonywaniu badań, projektów i realizacji obiektów infrastruktury transportu szynowego w zakresie konstrukcji podtorza oraz nawierzchni szynowych;
- doradztwo przy organizacji przetargów; udział w charakterze ekspertów w komisjach przetargowych;
- prace badawczo-rozwojowe i ekspertyzy techniczne w dziedzinie konstrukcji i oceny stanu nawierzchni szynowych (kolej, tramwaj, metro, koleje przemysłowe);
- badania poziomów oddziaływania ruchu pojazdów szynowych na otoczenie tras kolejowych, tramwajowych i metra oraz skuteczności działania izolatorów wibroakustycznych stosowanych w konstrukcjach nawierzchni szynowych wraz z ich doborem dla redukcji oddziaływań w postaci hałasu i wibracji;
- weryfikacje i opinie dotyczące dokumentacji technicznych (SIWZ, projekty budowlane, wykonawcze, STWiORB) w zamówieniach publicznych i w projektach budowy i modernizacji linii kolejowych, tras tramwajowych i układów torowych bocznic przemysłowych;
- ekspertyzy techniczne dotyczące oceny przyczyn awarii i oceny stanu eksploatacyjnego lub powykonawczego konstrukcji i układu geometrycznego nawierzchni dróg szynowych, przejazdów kolejowo-drogowych i układów torowych bocznic przemysłowych wraz z opracowaniem środków zaradczych;
- studia podyplomowe i materiały szkoleniowe w ramach zamawianych programów kształcenia ustawicznego, dedykowane dla określonych, specjalistycznych grup zawodowych związanych z projektowaniem, budową i utrzymaniem dróg szynowych;
- badania laboratoryjne elementów składowych nawierzchni szynowych:
- przekładki podszynowe, ciągłe profile podszynowe, sprężyste masy podlewowe wg PN-EN 13146-9;
- systemy przytwierdzenia szyny w torowiskach tramwajowych wg PN-EN 17319;
- podkładki podpodkładowe (USP – skrót od ang. Under Sleeper Pads) wg PN-EN 16730;
- maty wibroizolacyjne/podtorowe:
- podpodsypkowe/podtłuczniowe (UBM – skrót od ang. Under Ballast Mats) przeznaczone do zastosowania w podsypkowej konstrukcji drogi szynowej wg PN-EN 17282 lub DIN 45673-5;
- podpłytowe (USM – skrót od ang. Under-Slab Mats) przeznaczone do zastosowania w bezpodsypkowej konstrukcji drogi szynowej wg DIN 45673-7.