Zakład Technologii Budowy Dróg
Kierownik Zakładu
Piotr Radziszewski
prof. dr hab. inż.
Profesor
Pokój: 544
Tel.: +48 22 234-64-72
piotr.radziszewski@pw.edu.pl
Informacje o zakładzie
W 2011 roku w skład Instytutu Dróg i Mostów wszedł Zespół Technologii Materiałów i Nawierzchni Drogowych. Jednak historia tej specjalności na Politechnice Warszawskiej sięga lat przedwojennych. Rozwój kadry naukowej Zespołu spowodował przemianowanie Zespołu w Zakład Technologii Materiałów i Nawierzchni Drogowych w 2017 roku. W 2019 roku Zakład przyjął nazwę Zakładu Technologii Budowy Dróg.
Prezentacja zakładu (PDF)
Łukasz Bylinka
Referent ds. inż.-technicznych
Pokój: 510
Tel.: +48 22 234-56-78
lukasz.bylinka@pw.edu.pl
Piotr Radziszewski
prof. dr hab. inż.
Profesor
Pokój: 544
Tel.: +48 22 234-64-72
piotr.radziszewski@pw.edu.pl
Michał Sarnowski
dr hab. inż.
Profesor uczelni
Pokój: 616
Tel.: +48 22 234-57-41
michal.sarnowski@pw.edu.pl
Zakład zrealizuje wiele ważnych projektów i grantów badawczych. Do najważniejszych z nich należy zaliczyć:
- „Analiza możliwości wykorzystania kruszyw polodowcowych z rejonu Polski północno-wschodniej w konstrukcjach nawierzchni asfaltowej dla ruchu ciężkiego i bardzo ciężkiego oraz nawierzchni asfaltowych o wydłużonym okresie trwałości zmęczeniowej”. projekt badawczy GDDKiA, realizacja: 2008–2010;
- „Weryfikacja wymagań i metod oceny właściwości lepkosprężystych krajowych asfaltów i asfaltów modyfikowanych”, projekt badawczy GDDKiA, realizacja: 2009–2011;
- „Innowacyjna technologia nawierzchni drogowych o obniżonej emisji hałasu” NCBiR, Inicjatywa Technologiczna InoTech, realizacja: 2010–2015;
- „Opracowanie i wdrożenie innowacyjnej, przyjaznej środowisku technologii modyfikacji asfaltów drogowych gumą”, Program Operacyjny Innowacyjna 69 Gospodarka (PARP), Konsorcjum Strabag,, TPA Sp z o.o., Politechnika Warszawska, realizacja: 2011–2014;
- „Przyjazne dla środowiska mieszanki mineralno-asfaltowe na ciepło jako nowoczesne rozwiązanie technologiczne zwiększające wydajność budowy nawierzchni asfaltowych”, grant celowy MNiSW, NCBiR , konsorcjum Politechniki Warszawskiej z Mostostalem Warszawa S.A. i IBDiM, realizacja: 2010–2012;
- „Rozwiązania materiałowo-technologiczne izolacji i nawierzchni obiektów mostowych”; projekt badawczy GDDKiA, realizacja: 2011–2013;
- „Perspektywy i kierunki rozwoju konstrukcji oraz nowych rozwiązań materiałowo- technologicznych nawierzchni drogowych w aspekcie ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju”; projekt badawczy GDDKiA, realizacja: 2011–2014;
- “Use of eco-friendly materials for a new concept of Asphalt Pavements for a Sustainable Environment”, 7 Program Ramowy Unii Europejskiej: Ecoinnovative demonstration projects, Acciona – koordynator projektu;
- „Asfalty drogowe i modyfikowane w polskich warunkach klimatycznych”, grant NCBiR i GDDKiA, RID-25, konsorcjum Politechnika Warszawska, Politechnika Gdańska, IBDiM, realizacja: 2015–2018;
- „Wykorzystanie materiałów pochodzących z recyklingu”, grant NCBiR i GDDKiA, RID-6, konsorcjum IBDiM, Politechnika Warszawska, inni., realizacja: 2015–2018;
- „Ochrona przed hałasem drogowym”, grant NCBiR i GDDKiA, RID- 76,konsorcjum Politechnika Krakowska, Politechnika Warszawska, inni., realizacja: 2015–2018;
- „Innowacyjne hybrydowe zbrojenie kompozytowe FRP do konstrukcji infrastrukturalnych o podwyższonej trwałości”, grant NCBiR, Program Badań Stosowanych (PBS), konsorcjum Politechnika Warszawska, Politechnika Białostocka, inni., realizacja: 2015–2018;
- „Destrukt: innowacyjna technologia mieszanek mineralno-asfaltowych z zastosowaniem materiału z recyklingu nawierzchni asfaltowych”, grant NCBiR, konsorcjum: Przedsiębiorstwo Budimex, Politechnika Warszawska, IBDiM, realizacja: 2015–2018;
- „Technologia wytwarzania innowacyjnych wysokowytrzymałych kompozytów asfaltowych zbrojonych włóknami z przeznaczeniem do budowy nowych i modernizacji istniejących dróg o zwiększonej trwałości eksploatacyjnej”, NCBiR TECHMATSTRATEG, konsorcjum Politechnika Świętokrzyska, Politechnika Warszawska, realizacja: 2019–2023;
- „Optymalizacja konstrukcji asfaltowej nawierzchni drogi dzięki zastosowaniu asfaltów modyfikowanych” projekt finansowany przez konsorcjum 70 przemysłowe Orlen-Lotos-Budimex, realizacja: konsorcjum naukowe PGPW- IBDiM w latach 2019–2020;
- „Opracowanie i wdrożenie innowacyjnej technologii asfaltowych nawierzchni samonaprawialnych o wysokiej trwałości”, NCBiR – Program Operacyjny Inteligentny Rozwój Projekty Aplikacyjne, realizacja: konsorcjum Budimex – Politechnika Warszawska w latach 2020–2022.
W 2014 roku pracownikom Zakładu została przyznana prestiżowa zespołowa Nagroda Naukowa Politechniki Warszawskiej za szczególne osiągnięcia uwieńczone transferem prac naukowych i technicznych na potrzeby gospodarki.
Zakres proponowanych usług:
- ekspertyzy naukowo-techniczne nawierzchni drogowych;
- nadzór i doradztwo przy wykonywaniu badań, projektów i realizacji nawierzchni drogowych;
- analizy przyczyn uszkodzeń nawierzchni drogowych;
- opracowywanie i wdrażanie nowych technologii w drogownictwie;
- realizacja programów badawczych z partnerami przemysłowymi;
- projektowanie konstrukcji nawierzchni drogowych i lotniskowych oraz wzmocnień nawierzchni asfaltowych i betonowych;
- projektowanie mieszanek mineralno-asfaltowych do nawierzchni drogowych i lotniskowych;
- badania laboratoryjne lepiszczy asfaltowych m. in:
- penetracja,
- temperatura mięknienia,
- temperatura łamliwości,
- nawrót sprężysty,
- lepkość dynamiczna,
- temperatura zapłonu,
- reologiczne właściwości nisko i wysokotemperaturowe w reometrach DSR i BBR,
- starzenie technologiczne i eksploatacyjne RTFOT, RFT, PAV,
- ocena przyczepności lepiszcza do kruszywa;
- badania mieszanek mineralno-asfaltowych m. in:
- skład ziarnowy,
- zawartość lepiszcza,
- gęstość,
- gęstość objętościowa,
- zawartość wolnych przestrzeni,
- odporność na działanie wody,
- odporność na deformacje trwałe (koleinowanie w powietrzu i w wodzie, penetracja, pełzanie),
- sztywność IT-CY, 4PB-PR,
- zmęczenie DT-CY, 4PB-PR,
- wytrzymałość na ścinanie połączeń międzywarstwowych metodą Leutnera,
- rozciąganie termiczne przy ograniczonym odkształceniu TSRST;
- badania kruszyw i podbudów:
- skład ziarnowy,
- gęstość,
- odporność na rozdrabnianie w bębnie Los Angeles,
- wskaźnik kształtu,
- wskaźnik przepływu,
- wskaźnik przekruszenia,
- wskaźnik piaskowy,
- wskaźnik błękitu metylenowego;
- inne badania:
- pomiary natężenia dźwięku, m.in. hałasu komunikacyjnego metodą CPB i SPB,
- ocena mikrostruktury lepiszczy i innych kompozytów budowlanych.
Przykłady realizacji:
- prace badawczo – wdrożeniowe realizowane dla koncernów rafineryjnych Lotos i Orlen;
- opinia ekspercka do projektu konstrukcji nawierzchni długowiecznej na odcinku drogi ekspresowej S8 na odcinku do węzła Opacz do węzła Paszków;
- nadzór naukowy w zakresie wykonania nawierzchni na obiektach mostowych m.in. Most Grota-Roweckiego w Warszawie;
- opracowanie specyfikacji technicznej i nadzór naukowy wykonania cichych nawierzchni m.in. ul. Wołoskiej w Warszawie, ul. Parzniewska w Pruszkowie;
- opinia dotycząca zmiany typu nawierzchni na krótkich odcinkach pomiędzy obiektami inżynierskimi oraz w rejonie murów oporowych w ciągu drogi ekspresowej S2 POW – Zadanie B.